Je ergens in vastbijten omdat je boos bent, koppig bent, onmacht voelt, of verbitterd en vastberaden een doel nastreeft (waarvan je eigenlijk ook weet dat het niet reëel is), piekeren over alles wat je moet doen of over de hulp die je eigenlijk had verwacht te krijgen. Talloze voorbeelden die laten zien dat er geen beweging meer is, je zit vast. En dan zeg ik: Tijd om het uit te spugen of door te slikken!
In mijn praktijk, waarin ik gebruik maak van coachingstechnieken en de acupunctuur, zie ik bij dit soort situaties vaak kaakklemmen en knarsen, ook wel bruxisme genoemd. Het blijkt dat vrijwel iedereen dit wel eens doet en 5-20% van de mensen is een echte knarser of bijter1. In het gesprek kunnen we blijven praten over het symptoom, maar er mogelijk een psychosomatische oorzaak is dan is het zaak om de kern bloot te leggen, zodat je je bewust wordt van hetgeen je doet. Wat is de aanleiding? Waar doet het je aan denken? Wat dacht je? Wat voelde je en waar voel je dat in je lichaam? Ik ben nieuwsgierig! Wie ben jij?
Als je je kaken op elkaar houdt, gebeurt er niets. Ik ondersteun met mijn behandeling mensen om uit te spreken wat ze echt willen en welke behoeftes ze hebben. Kortom: uitspugen of doorslikken. Deze acupunctuurpunten, met hun locatie op en rondom de kaak, helpen daarbij. Er kunnen dus verschillende redenen zijn waarom iemand knarst of bijt en dat bepaalt ook de keuze van het acupunctuurpunt.
Is iemand blijven steken in een beslissingsproces en nu volledig geblokkeerd, dan kan het punt Galblaas 12 wangu vastgelopen in het hoofd beweging creëren. De Galblaas speelt een belangrijke rol in het beslissingsproces, zodat er daadwerkelijk een besluit genomen wordt en dat geeft beweging.
De nekspieren en pezen kunnen bij Galblaas 20 fengchi windvijver zo aangespannen zijn dat er sprake is van een musculair pantser. En dat kan zich uiten in kaakklemmen. Door dit pantser is het contact tussen hoofd en lichaam onderbroken en leeft de persoon in het hoofd. De planning komt niet overeen met de realiteit en de persoon is verstijfd en koppig. Galblaas 20 zorgt voor de frisse wind! Is dit nu echt reeël om te willen bereiken?
Herkauwt iemand telkens zijn problemen door te blijven piekeren of elke keer over hetzelfde onderwerp te praten, dan kan Maag 6 jiache draaischijf van de kaak ingezet worden. Het punt ondersteunt de vertering op shen-niveau. Een draaischijf draait en beweegt dus!
En tenslotte helpt Maag 5 daying het grote welkom heten, om uit te spreken welke behoeftes er zijn en ondersteunt bij het toelaten van mensen die kunnen helpen om die behoeftes te vervullen.
In mijn vak werk ik met het prachtige innerlijke landschap van de mens en alle mogelijkheden die de acupunctuurpunten te bieden hebben. En dus bespreek ik met mijn cliënten de opties: Spuug je het uit of slik je het door?
voetnoot
1. Shety, S., Pitti, V., Satish Babu, C.L., Surendra Kumar, G.P., Deepthi, B.C.; Bruxism: a literature review; J Indian Prosthodont Soc. 2010 Sep; 10(3): 141–148. Published online 2011 Jan 22. doi: 10.1007/ s13191-011-0041-5
bronvermelding
Wiseman, N., Ellis, A., Boss, K. (2012) , Grasping the Wind, New Mexico, Paradigna Publications, p.60-62, 262-263, 268-269
Müller, J.V. (2001), Den Geist Verwurzeln, München, Duitsland, Verlag Müller und Steinicke, p. 63-65; 234, 238
Jarret, L.S. (2003), The clinical Practise of Chinese Medicine, Stockbridge, United States, Spirit Path Press, p. 514, 525-526, 613-614
Auteur: Brechtje Sebregts www.centrumsebregts.nl
Maag 15 het kamerscherm
in puntnamen‘Ik kan niet meer.’ Haar handen ondersteunen haar hoofd terwijl ze leunt op mijn bureau. Ze is moe, maakt zich veel zorgen om haar kinderen en kleinkinderen. En dan heeft ze de afgelopen maanden ook nog meerdere dierbaren begraven. Het is op. Ze wil rust.
Als ik haar vraag welke lichamelijke klachten ze heeft, noemt ze als eerste hoesten. Ze hoest slijm op en is sneller kortademig.
Aarde en Metaal, hun relatie staat onder druk. Ik kies voor Maag 15, het kamerscherm. Als ik haar uitleg hoe het punt heet en wat het doet, moet ze lachen. ‘Zet je ‘m stevig neer?’
Maag 15 ligt in de Bovenste Warmer en beschermt de ‘kamer’, de plek waar de Longen en het Hart liggen. De Milt en Maag hebben moeite om het voedsel, de indrukken en gedachten te verwerken. Het slijm dat overblijft, komt in de Longen terecht. Maag 15 helpt dit op te lossen door de digestieve functies van de Milt en Maag te activeren.
Daarnaast verdeelt het kamerscherm een ruimte in tweeën en geeft het gevoel van een privésfeer. Het biedt bescherming en helpt haar om zich van de verhalen en zorgen van anderen te kunnen afgrenzen. Ze is emotioneel zo betrokken met de mensen om haar heen, dat er geen plaats overblijft voor haar eigen behoeften. Achter haar kamerscherm kan ze tot rust komen, ze is even niet zichtbaar. Wil ze contact maken, dan steekt ze gewoon haar hoofd om de hoek van haar scherm. Een keuze hebben om contact te maken of even niet: dat geeft haar rust.
Verzakking
in pathologieWe maken een afspraak en bespreken haar klachten. Ze beschrijft een trekkend, zwaar gevoel in haar onderbuik. ’Wie of wat trekt er aan je?’, is de vraag die ik stel. En dan weet ze wat er aan de hand is. Tranen springen in haar ogen.
Akabane
in algemeenAkabane: diagnostiek en behandeling van de tendinomusculaire meridianen
‘Ja hoor, werkt het zo snel? Ik voel helemaal geen pijn meer.’ Vol verbazing kijkt ze mij aan. Half overeind gekomen, kijkt ze naar haar tenen.
Al meer dan een jaar heeft ze continue pijn in haar rechter been: pijn in haar knieholte en dat trekt recht door haar bovenbeen naar haar bil. De fysiotherapeut heeft haar doorverwezen naar de neuroloog. Op de MRI-scan niets te zien. Toen weer fysiotherapie en osteopathie. Maar de pijn blijft. En nu ligt ze op de behandelbank in mijn praktijk.
De twee voorgaande behandelingen heb ik de divergente meridiaan van de Blaas en de Blaas-hoofdmeridiaan behandelt. Waaronder het xi-cleft punt BL-63 waar ik allemaal oppervlakkige bobbeltjes voelde. De pijn is al veel minder, maar ‘er hangt nog wat’.
En dus ga ik verder op onderzoek uit. Ik vermoed dat er stagnatie is in de tendinomusculaire meridiaan (TMM) van de Blaas. Tijd voor Akabane! Deze diagnostische methode gebruik ik om te beoordelen of er een verstoring is een van de TMM. Alles wijst er bij haar op dat er qi stagneert in de TMM van de Blaas.
Met mijn rokende wierookstokje beweeg ik, eerst rechts en dan links, heen en weer over BL-67 het jing well punt. Ik tel hoevaak ik heen en weer bewogen heb voor ze heet roept. Rechts tel ik 12x en links tel ik 37x. Hebbes! Hier klopt iets niet. Bij een verschil van 30% of meer is er sprake van een disbalans.
De vereenvoudigde versie voor de behandeling is beschreven door Worsley. Tel hoevaak je met je rokende wierookstokje heen en weer moet over het jing well punt voordat de persoon heet roept. Vergelijk links en rechts. Prik dan het luo-punt aan de zijde met het hoogste getal en tonifieer het bijbehorend shu-punt.
En dus ga ik op zoek naar het luo-punt BL-58 op haar linkerbeen en naar BL-28 het shu-punt van de Blaas. Ik plaats de twee naalden en maak ondertussen de nodules in het verloop van de Blaas-meridiaan los. Nog geen 10 minuten zijn er om. Naalden eruit, wierookstokje in de hand en ik tel opnieuw. Heet roept ze rechts na 11x en links na 10x. Ik vraag haar hoe de pijn in haar knieholte, bovenbeen en bil is. ‘Pijn? Ik voel helemaal niets!’
Deze diagnostische methode en behandeling van de TMM kun je altijd toepassen als er een disbalans is in de TMM tussen links en rechts. Pijn is het meest voorkomende symptoom waar Akabane voor wordt gebruikt. Ik beschrijf hier de vereenvoudigde versie die ik al jaren met succes toepas. Zo kun je in elk geval er direct mee aan de slag.
Hout-element
in 5 elementenIn mijn werk als acupuncturist gebruik ik vaak elementen uit de natuur om uit te leggen wat er aan de hand is. Het Chinese karakter voor Hout (nu) herinnert ons eraan dat het grootste gedeelte van de boom onder de grond groeit. Wat zich onder de grond bevindt, heeft een enorme kracht en energie in zich die goed zichtbaar is in het voorjaar. De bomen worden in korte tijd groen en bloeien prachtig!
Wij mensen beginnen aan ons leven met ons eigen interne plan en de daarbij behorende ming (bestemming). Je streeft ernaar om je eigen boom te laten groeien. Kenmerkend voor het element Hout is daarbij de flexibiliteit en dan bedoel ik ook de flexibiliteit bij het omgaan met obstakels, zodat je kunt blijven groeien en ontwikkelen.
Gaat het niet zoals je wilt, dan kan het zomaar zijn dat je koppig wordt, prikkelbaar of zelfs boos. De een uit zijn boosheid en prikkelbaarheid wel naar zijn omgeving, de ander probeert het binnen te houden of uit het op een indirecte manier. Een ding hebben we gemeen, je bent jouw flexibiliteit verloren. Als lichamelijk klachten ervaar je stijfheid in bijvoorbeeld nek en schouders, kun je een huidziekte hebben als eczeem, heb je hoofdpijn of erger nog migraine.
Dan stelt de acupuncturist volgens de TCM de diagnose dat er in elk geval sprake is van een Lever Qi Stagnatie. Werk je vanuit de 5 elementen leer, dan is de diagnose een disbalans in het Hout-element. Dat kan nog specifieker, maar om het voor nu iets eenvoudiger te houden, doen we het zo.
De vraag is dan, wat is er precies aan de hand, waarom word je boos? En boosheid, die we vaak als negatief bestempelen, heeft een enorme kracht in zich en helpt ons om onze grenzen aan te geven. Wat heb jij nodig om dit te kunnen uiten of op een gepaste wijze je grens aan te geven? Welke punten combineren het aanpakken van de uiting van de emotie boosheid en de fysieke klachten? Dan komen de namen van de acupunctuurpunten in beeld. En het allermooiste daarvan vind ik, dat je heel specifiek kunt bekijken welke uiting van boosheid er is of juist niet is en daar een passend punt bij kunt vinden. Dat doen we vanuit de TCM niet zo specifiek en daarom is dit zo’n waardevolle aanvulling!
Dan is de vraag, wat kun je doen? Ik gebruik een punt op basis van zijn naam! Ik geef je twee voorbeelden van punten waarvan ik ook zeker weet dat jij ze gebruikt. Galblaas 20 heeft de naam windvijver (fengchi). De vijver, het punt ligt in een soort kommetje, is gevuld met water en gelegen aan de voet van de hoofd-berg. Treedt er hier in de nek een blokkade op, dan is de communicatie tussen het hoofd en het lichaam onderbroken. Je bevindt je dan alleen nog in het hoofd en kan daar wel plannen maken, maar deze niet uitvoeren. Je nek kan stijf worden en dat kan een uiting zijn van een verstijfde houding. Deze mensen zijn koppig. GB 20 is als een frisse wind die de boel eens flink laat doorwaaien en de spieren en pezen in de nek weer bevochtigt, zodat de flexibiliteit terugkeert en er weer gehandeld wordt. Immers je grens aangeven, daar is niets verkeerd aan.
Ik werk graag op deze wijze en leg altijd uit aan mijn clienten wat ik doe en hoe ik ze wil ondersteunen op hun weg naar herstel, zodat zij hun flexibiliteit terugkrijgen en hun boom weer kunnen laten groeien.
Spuug het uit of slik het door
in pathologieJe ergens in vastbijten omdat je boos bent, koppig bent, onmacht voelt, of verbitterd en vastberaden een doel nastreeft (waarvan je eigenlijk ook weet dat het niet reëel is), piekeren over alles wat je moet doen of over de hulp die je eigenlijk had verwacht te krijgen. Talloze voorbeelden die laten zien dat er geen beweging meer is, je zit vast. En dan zeg ik: Tijd om het uit te spugen of door te slikken!
In mijn praktijk, waarin ik gebruik maak van coachingstechnieken en de acupunctuur, zie ik bij dit soort situaties vaak kaakklemmen en knarsen, ook wel bruxisme genoemd. Het blijkt dat vrijwel iedereen dit wel eens doet en 5-20% van de mensen is een echte knarser of bijter1. In het gesprek kunnen we blijven praten over het symptoom, maar er mogelijk een psychosomatische oorzaak is dan is het zaak om de kern bloot te leggen, zodat je je bewust wordt van hetgeen je doet. Wat is de aanleiding? Waar doet het je aan denken? Wat dacht je? Wat voelde je en waar voel je dat in je lichaam? Ik ben nieuwsgierig! Wie ben jij?
Als je je kaken op elkaar houdt, gebeurt er niets. Ik ondersteun met mijn behandeling mensen om uit te spreken wat ze echt willen en welke behoeftes ze hebben. Kortom: uitspugen of doorslikken. Deze acupunctuurpunten, met hun locatie op en rondom de kaak, helpen daarbij. Er kunnen dus verschillende redenen zijn waarom iemand knarst of bijt en dat bepaalt ook de keuze van het acupunctuurpunt.
Is iemand blijven steken in een beslissingsproces en nu volledig geblokkeerd, dan kan het punt Galblaas 12 wangu vastgelopen in het hoofd beweging creëren. De Galblaas speelt een belangrijke rol in het beslissingsproces, zodat er daadwerkelijk een besluit genomen wordt en dat geeft beweging.
De nekspieren en pezen kunnen bij Galblaas 20 fengchi windvijver zo aangespannen zijn dat er sprake is van een musculair pantser. En dat kan zich uiten in kaakklemmen. Door dit pantser is het contact tussen hoofd en lichaam onderbroken en leeft de persoon in het hoofd. De planning komt niet overeen met de realiteit en de persoon is verstijfd en koppig. Galblaas 20 zorgt voor de frisse wind! Is dit nu echt reeël om te willen bereiken?
Herkauwt iemand telkens zijn problemen door te blijven piekeren of elke keer over hetzelfde onderwerp te praten, dan kan Maag 6 jiache draaischijf van de kaak ingezet worden. Het punt ondersteunt de vertering op shen-niveau. Een draaischijf draait en beweegt dus!
En tenslotte helpt Maag 5 daying het grote welkom heten, om uit te spreken welke behoeftes er zijn en ondersteunt bij het toelaten van mensen die kunnen helpen om die behoeftes te vervullen.
In mijn vak werk ik met het prachtige innerlijke landschap van de mens en alle mogelijkheden die de acupunctuurpunten te bieden hebben. En dus bespreek ik met mijn cliënten de opties: Spuug je het uit of slik je het door?
voetnoot
1. Shety, S., Pitti, V., Satish Babu, C.L., Surendra Kumar, G.P., Deepthi, B.C.; Bruxism: a literature review; J Indian Prosthodont Soc. 2010 Sep; 10(3): 141–148. Published online 2011 Jan 22. doi: 10.1007/ s13191-011-0041-5
bronvermelding
Wiseman, N., Ellis, A., Boss, K. (2012) , Grasping the Wind, New Mexico, Paradigna Publications, p.60-62, 262-263, 268-269
Müller, J.V. (2001), Den Geist Verwurzeln, München, Duitsland, Verlag Müller und Steinicke, p. 63-65; 234, 238
Jarret, L.S. (2003), The clinical Practise of Chinese Medicine, Stockbridge, United States, Spirit Path Press, p. 514, 525-526, 613-614
Auteur: Brechtje Sebregts www.centrumsebregts.nl